Sider

onsdag den 26. oktober 2016

Kommunikation

Mødet i børnehaven Mariehønen

Vi har fået til opgave at forestille os, at vi skal planlægge en forældresamtale i en børnehave. Vi befinder os i børnehaven Mariehønen, hvor Oliver på 3,5 år går. Han er meget indadvendt og deltager ikke i leg med de andre børn. Han foretrækker at lege alene eller opsøge pædagogerne, hvilket vi ser som et problem, og derfor har vi valgt at indkalde hans forældre til et møde sammen med pædagogen på hans stue.

Vi vil tale med Olivers forældre i forbindelse med, at han bliver hentet, da vi gerne vil have en snak omkring Olivers trivsel. Her vil vi aftale en tid med dem som passer ind i deres program.

Mødet afholdes i børnehavens personalestue, hvor der er et par lækre bløde sofaer og et bord. Vi vil skabe en hyggelig atmosfære med et par stearinlys på bordet og sørge for at der kaffe, the og vand.

Indledningsvis vil pædagogen fortælle forældrene, at Oliver er en dejlig dreng, og vi er glade for at have ham i børnehaven. Han er god til at tegne og er en meget kreativ dreng. Vi er dog opmærksomme på, at Oliver er stille, og vi observerer ham ikke så ofte i leg med andre børn, og opsøger ofte de voksne. Derfor vil vi gerne høre, hvordan Oliver trives i andre sociale sammenhænge og hjemme, samt hvad de selv tænker, om det vi har observeret. Vi vil også gerne have en indsigt i, hvilke interesser Oliver har hjemme, hvad han godt kan lide at lege med og om de har nogle forslag til, hvad vi kan gøre for at forbedre hans trivsel. Afslutningsvis vil pædagogen fortælle forældrene, at vi vil fortsætte med at gøre, hvad vi kan for Oliver, og selvfølgelig opretholde kontakten med dem.

Hvad er god kommunikation?
I en god kommunikation skal der være en dialog og ikke monolog. Det er vigtigt at være nærværende og holde øjenkontakten med den, man taler med. Samtidigt er det vigtigt at have en anerkendelse indstilling - Altså at du forstår, du lytter, bekræfter, er åben og er nysgerrig i dialogen.
At vi slukker for download knappen - Slukker for egne forestillinger og ideer.
At begge parter er ligeværdige - transaktionsmodellen, altså den cirkulære model hvor der er mulige veje ud af rundkørslen.

Hvad er lytning?
Der er to betingelser for lytning, og det er, at man skal være positiv og nysgerrig. Der findes 3 niveauer af lytning - Intern lytning, fokuseret lytning og global lytning. Det som kendetegner den interne lytning er, at opmærksomheden er rettet mod én selv. Dette er en lineær kommunikation, hvor der er én person der styrer samtalen. Fokuseret lytning er det modsatte af intern lytning, hvor opmærksomheden rettes mod den anden, og ikke én selv. Global lytning er kendetegnet ved, at man bruger sin intuition og sætter ord på fornemmelse og sanser.

Fokus på egen kommunikation, hvad skal jeg selv være opmærksom på?
Vi skal være opmærksomme på, at vi ikke stiller spørgsmål som skaber skyld. Vi skal bruge transaktionsmodellen, hvor vi indgår i et ligeværdigt forhold til brugeren.

Vi skal være opmærksomme på, at ordene kun styrer 7% og kropssproget 93%.
Vi skal være venlige over for hinanden og huske oxytonin, kærlighedshormonet, som giver os en god energi. Positivt kropssprog er vigtigt, da vi spejler os i hinanden.

Venlig hilsen

Pædagogpigerne

3 kommentarer:

  1. Hej skønne pædagogpiger!

    Rigtig godt skrevet. Det er let og forståeligt, I har forklaret det godt. Vi synes at indledningen til forældre samtalen er super fin og man kunne jo også vælge at starte med at spørge "hvordan ser i Oliver der hjemmen?". Ligesom for at få et fælles billede af Oliver.
    Vi takker for de gode forklaringer.
    Vi glæder os til at læse mere fra jer!

    SvarSlet