Hej følgere
Vi er i dag blevet introduceret til begrebet socialisering. En definition på socialisering kan være:
"Socialisering betegner individets tilegnelse af bl.a. normer, fortolkninger, regler og vurderinger, der er udbredte og har gyldighed i et givent samfund…”
(Andersen,2007)
Socialiseringsprocessen er en erfaringsproces, hvor det enkelte individ tilegner sig normer og værdier i forskellige arenaer. Dette medfører en udvikling af de kompetencer der skal til for at kunne være en del af samfundet og interagere heri. Den erfaring vi tilegner os i socialiseringsprocessen lagrer nogle spor i individet, som også kaldes habitus (livets rygsæk).
Vi har talt om klassiske socialisering og dobbeltsocialisering. Ifølge den klassiske socialiseringsteori er barnet mest præget af familien, hvilket betyder at barnets normer og værdier er et spejlbillede af familiens.
Dobbeltsocialisering er, når der er et behov for pasning uden for hjemmet. Denne socialisering optræder i det samfund, vi lever i i dag, da begge forældre går på arbejde og derfor ikke har tid til at passe barnet. Børnene tilbringer ofte det meste af deres vågne timer i daginstitution. De socialiseres i to forskellige sammenhænge, i familien og i samfundet, der er altså tale om primær og sekundærsocialisering > dobbeltsocialisering
Se nedenstående figur
Vi synes undervisningen i dag var spændende, og har givet os et indblik i, hvordan børn præges af de forskellige arenaer. Samtidigt har det givet os en bedre forståelse for, hvad der danner baggrund for børnenes habitus.
Venlig hilsen pædagogpigerne
Hej Pædagogpiger!
SvarSletVi har læst jeres indlæg om socialisering. Vi synes, det er et godt oplæg, hvor I kort formår at opsummere begrebet socialisering.
I har stillet oplægget op på en overskuelig måde, og modellen er med til at skabe sammenhæng og gøre oplægget mere spændende og indbydende.